Урок розвитку зв’язного мовлення в 6 класі

Тема. Твір-опис природи за картиною

Мета. Узагальнити та систематизувати знання про типи мовлення (зокрема опис); формувати вміння описувати природу за картиною, виражати до неї своє відношення; розвивати творчу уяву, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи рідного краю.

Тип уроку. Розвиток зв’язного мовлення.
Обладнання. Репродукція картини І. Левітан "Золота осінь", малюнки учнів, відео кліп "І. Левітан "Осінні пейзажі", учительська презентація.

Для перегляду відео необхідно встановити останню версію Adobe Flash Player.

Міжпредметні зв’язки. Образотворче мистецтво, музичне мистецтво, українська література.
ХІД УРОКУ

Такий осінній спокій...

Душа сама тремтить -

В одвічності високій

Схопити б щастя мить.

І. Шмулига.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми та мети уроку. Слайд № 1-2.

Учитель. Сьогоднішній урок буде трохи незвичайним. Ви поринете в світ природи, яка має магічний вплив на людські почуття. Тому на полі зошита пропоную графічно зобразити свій настрій на початку уроку. Слайд № 3

веселий /Files/images/smiley-silhouette.jpg нейтральний /Files/images/i.jpg сумний /Files/images/iсум.jpg

Звідки у природи така сила чарувати людей? Чому від її краси ми можемо годинами стояти у захваті?

Природа і людина... Скільки існує людство, стільки й намагається передати через мистецтво чарівну і неповторну її красу. Саме природа надихає поетів та художників створювати шедеври.

Сьогодні ви не просто учні, а учні-художники, учні-мандрівники, бо здійсните подорож у незвіданий світ природи. Кожен з вас передасть своє враження від картини відомого художника І. Левітана "Золота осінь". Чи знаєте ви цього художника? На якому уроці ви з ним познайомилися?

Учень-доповідач: Слайд № 4-6

Ісаак Ілліч Левітан - біографія- народився в 1860 році в місті Кібарти, в невеликому містечку в Литві, в сім'ї дрібного службовця.

Навчався Ісаак у відомих російських художників Олексія Саврасова і Василя Полєнова.

Особливої стала для Левітана робота над пейзажами на Волзі.Отримані художником враження надихнули на створення виразних творів, які відносять до числа його найкращих робіт.

За 40 років життя Ісаак Левітан створив безліч неповторних краєвидів. Простота природних мотивів є унікальною рисою геніального художника.

Помер І. Левітан четвертого серпня 1990 року, похований на Новодівичому кладовищі в Москві.Відомий російський оперний співак Федір Шаляпін, друг Левітана, говорив про мистецтво художника: «Він привів мене до усвідомлення того, що найголовніше в мистецтві це відчуття, цей дух, це пророче слово, яке розпалює в серцях вогонь.І це пророче слово може бути виражене не тільки в мові і жестах, але і в лініях та кольорі».

Учитель. Перегляньте картини цього відомого художника, Які пори року зображені на них? Який настрій вони у вас викликають? Слайд № 7-9

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів з теми.

Учитель.Ваш твір-опис природи повинен бути написаний у художньому стилі. Слайд № 10-13

·Які ж ознаки художнього стилю? (Це емоційно-забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, слова в переносному значенні)

·На які типи поділяється наше мовлення? (Опис, міркування, розповідь)

·На яке питання даємо відповідь в описі? (Яким є предмет чи особа)

·Що можна описувати? (Усе, що нас оточує: людей, тварин, процес праці, явища, предмети)

·З яких частин складається опис? (Загальне враження, окремі ознаки, деталі, висновок-ставлення до описуваного)

·Як називається опис природи? (Пейзаж)

·Що таке репродукція? (Відбиток, копія, фотографії або поліграфічне відтворення зображень творів живопису)

Учитель. Вдома ви повинні були підготувати малюнки, поезії та описи осінньої природи. Пропоную ознайомити нас зі своїми творчими роботами. (Відповіді учнів)

Учитель. Пропоную вам переглянути фотоколаж пейзажів. (Під час перегляду учень-декламатор читає вірші). Слад № 14 (гіперпосилання)

Прощаються з серпнем сади солов’їні -

Мовчать солов’ї та дзвенять їх пісні.

Вже сонце зайшло, а у хмарах проміння

Застрягло, зоставшись в минулому дні.

І.Петровцій

Хто сказав, що осінь Осінь - це хрестини,

Смуток навіває, Осінь - наше свято.

Що блакитну просинь Хоч своїм промінням

Хмара огортає? Сонце нас не вабить,

Ні, нема причини Та пора осіння
Смутку шлях давати. Хлібороба славить.

І.Шмулига

Учитель. Чи сподобались вам картини І. Левітана? В якому жанрі вони були написані? Якою темою об’єднані?

Розгляньте ще одну картину І. Левітана "Золота осінь", за цією картиною ми сьогодні будемо писати твір-опис. Слайд № 15

IV. Підготовка до написання твору-опису за картиною "Золота осінь".

- Мікрофон: Які ви знаєте вимоги до усного та писемного мовлення?

1) відповідність мовленнєвим нормам;

2) змістовність;

3) точність;

4) ясність;

5) логічність;

6) доказовість викладу думок;

7) емоційність;

8) переконливість;

9) виразність.

Фізкультхвилинка:

«Кленові листочки»

Осінь. Осінь. Лист жовтіє.

З неба часом дощик сіє.(пальцями показують рух дощика)

Червонясте, золотисте

Опадає з клена листя.

Діти ті листки збирають,(руки в сторони, присідають)

У книжки їх закладають.(імітують збирання листочків)

Наче човники рікою (роблять ліхтарики)

Їх пускають за водою.

З них плетуть вінки барвисті,

червонясті, золотисті.(кружляють)

- Словниково-стилістична робота. (Робота в парах). Дібрати ознаки осені (кожній парі дається іменник, до якого потрібно дібрати якомога більше прикметників)

Осінь:щедра…. (багата, чарівна, казкова, барвиста, багряна)

Погода: тиха… (привітна, прохолодна, спокійна)

Небо: синє… (сіре,безхмарне, хмарне, ласкаве, прозоре, глибоке)

Дерева:золотисті… (задумані, святково вбрані, різнобарвні, позолочені, багряні, жовтогарячі)

Листочки: золоті … (коричневі,жовті,ясно-червоні, багряні,пурпурні, зелені)
Вода в річці:кришталева … (синя, глибока, голуба)
Настрій:мрійливий … (веселий, святковий)

Учитель. Складемо словничок опорних слів, які вам стануть у нагоді при написанні твору:

Багряна осінь, ніжні хмаринки, прозора вода, надзвичайний день, порослі травою пагорби, милуватися красою.

- Бесіда за питаннями:

·Яку пору року зобразив художник?

·Що зображено на передньому плані, в центрі картини, на задньому плані?

·Які кольори переважають?

·Як впливають кольори на ваш настрій?

·Чи приваблює вас цей пейзаж?

·Які думки і відчуття охоплюють вас під час споглядання цього пейзажу?

·Яка, на ваш погляд, основна думка картини?

- Робота над пам’яткою "Як писати твір". Слайд № 16.

1. Глибоко і послідовно розкривайте тему, висловлюючи власні думки.

2. Стежте за мовленнєвим та граматичним оформленням.

3. Дотримуйтесь абзаців.

4. Дотримуйтесь структури твору: вступ, основна частина, висновок.

- Складання плану твору-опису. Слайд № 17.

1. Вступ. (Що буде описано далі).

2. Основна частина (опис картини):

а) Осінній день.

б) Річка та його береги.

в) Різнобарвні дерева.

3. Мої роздуми над картиною або моє ставлення до картини.

- Зразок творуСлайд № 18.

Золота осінь

Завітала до нас чудова пора року – осінь. Багато поетів оспівували її красу у віршах, композиторів - у музиці, художники писали картини.

Ось переді мною репродукція картини І. Левітана «Золота осінь». На ній осінь зображена багряною, чарівною, золотою, ласкавою. Наче чарівник пофарбував усе навколо в червоні й жовті, багряні й мідні кольори. Погода стоїть тепла, сонячна. Небо ласкаве і привітне. Високо в небі серед ніжних хмаринок летить ключ журавлів. А поряд з лісом протікає річечка. Вода в ній чиста, прозора. І, навіть, деякі дерева бачать в ній своє відображення. Ліс стоїть печальний і задумливий.

Картина ця викликає у мене піднесений настрій і, водночас, сумний. Адже незабаром прийде зима. Стане холодно. І зникне осіння краса.

V. Самостійна робота учнів. Слайд № 19.

1. 1-2 учнів усно описують картину.

2. Запис у зошит. Творча самостійна робота учнів.

VІ. Рефлексія.

Зачитування кількох робіт учнів.

Учитель. На початку уроку ви графічно зобразили свій настрій, а зараз порівняйте його з настроєм в даний час. Слайд № 20.

веселий /Files/images/smiley-silhouette.jpg нейтральний /Files/images/i.jpg сумний /Files/images/iсум.jpg

VІІ. Підсумок уроку.

· Яке завдання для вас було найважчим?

· Який вид роботи сподобався?

· Що нового ви довідалися на уроці?

Учитель. Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезії, музику милувалися осіннім пейзажем. Ви прагнули передати свої враження у творі-описі за картиною, вчилися правильно вживати слова і вислови, тобто намагалися говорити красиво.

Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, вчилися розповідати про свої спостереження, намагалися передавати у словах свої власні почуття. Хотілося б побажати вам: "Діти, любіть і бережіть природу!" Слайд № 21.

VIІІ. Домашнє завдання.

1. Написати міні твір-опис улюбленого куточка природи.

2. Поміркуйте: щоб ви хотіли запитати у художника І. Левітана?*

Список використаної літератури:

1. Ісаак Левітан. Живопис / (Електронний ресурс) - http://isaak-levitan.ru/good.php

2. Твір-опис природи за картиною / (Електронний ресурс) - http://osvita.ua/school/lessons_summary/literature/3457/

3. Левітан Ісаак Ілліч / (Електронний ресурс) – http://tvirua.com/bіografії-rosіjskix-xudozhnikіv/levіtan-і.і.html

4. Левітан Ісаак Ілліч / (Електронний ресурс) - http://uk.wikipedia.org/wiki/Левітан_Ісаак_Ілліч

5. Пентилюк М.І. Культура мови і стилістика: Пробний підруч. для гімназій гуманіт. профілю. – К.: Вежа. 1994. – 240 с.

6. Пономарів О.Д.Стилістика сучасної української мови: підручник. – К.: Либідь, 1993. – 248 с.

Кiлькiсть переглядiв: 1912